heidispring.dk adfærd - læring - trivsel - inkluderende fællesskaber
TEMAER:
(Klik og læs mere)
AKT/LKT (Adfærd, læring, kontakt og trivsel)
Foredrag/oplæg/kurser/rådgivning/sparring/udviklingsforløb, der er med praksisnære eksempler og værktøjer samt forsknings- og teoriinformerede.
Mange skoler og institutioner prioriterer at have en AKT-vejleder, der i de senere år også kan have fået titlen LKT-vejleder (læring, kontakt og trivsel) eller inklusionsvejleder. En række faldgruber bevirker, at AKT – indsatsen risikerer at opretholde status quo eller ligefrem bidrage til eksklusion. AKT-funktionen kan og bør tilrettelægges indholdsmæssigt og organisatorisk, så den bidrager til at skabe de mere inkluderende læringsmiljøer. Centralt er afklaring omkring, hvilket værdifundament og pædagogisk-diskursiv tilgang, der danner rammen for AKT-arbejdet og den afledte mangfoldighed af konkrete opgaver. Tydelige procedurer, organisationsforankring og en solid værktøjskasse er en del af succesen.
Baggrunden for AKT-funktionen
Hjørnesten i AKT- arbejdet
AKT-vejlederens forskellige opgaver
De nødvendige kompetencer
Funktionsbeskrivelse og organisatorisk forankring
Relationer og samarbejde med kolleger, leder, forældre, elever og andre.
Dilemmaer og udfordringer i AKT-vejlederens arbejde
Ideer, øvelser og værktøjer til AKT-arbejdet
Læs mere i ”Håndbog for ressourceteams og vejledere i skolen - ideer, viden og værktøjer”, Heidi Honig Spring og "AKT-vejledning i praksis - en del af skolens udvikling".