heidispring.dk adfærd - læring - trivsel - inkluderende fællesskaber
TEMAER:
(Klik og læs mere)
Foredrag/oplæg/kurser/rådgivning/sparring/udviklingsforløb, der er med praksisnære eksempler og værktøjer samt er forsknings- og teoriinformerede.
Blandt fagprofessionelle (lærere, pædagoger, ledere m.fl.) tales der til tider om, at vi har en motivationskrise. Mange børn og unge falder fra hverdagens undervisning og aktiviteter, nogle bliver helt væk skolen, og andre reagerer med uhensigtsmæssig udfarende adfærd på stedet. Et perspektiv er, at nutidens børn og unge ikke er motiverede for særligt meget andet end, hvad de lige lyster. Man kan dog betragte motivation på anden vis end knyttet til børnene og de unge selv, nemlig som noget der opstår i samspil med en række andre faktorer. Den pædagogiske opgave bliver derfor, hvilke parametre og konkrete indsatser, der kan bringes i spil for at skabe motivation for læring.
Forståelser af motivation
Indre-ydre motivation
Børn og unges perspektiver
Modstand mod læring
Motivation, mestring og selvvurdering
Motivation og relationer
Ledertyper, involvering og medindflydelse
Meningsfuldhed og sammenhæng
Ideer og knapper at skrue på for at skabe læringsmotivation