heidispring.dk adfærd - læring - trivsel - inkluderende fællesskaber
TEMAER:
(Klik og læs mere)
Foredrag/oplæg/kurser/rådgivning/sparring/udviklingsforløb, der er med praksisnære eksempler og værktøjer samt forsknings- og teoriinformerede.
Det velfungerende ressourceteam og vejlederkorps bidrager til kompetenceudvikling i hele organisationen (fx skolen, dagtilbuddet). På den måde bliver alle medarbejdere dygtigere til at understøtte alle børn og unges læring og trivsel samt udvikle de inkluderende fællesskaber. Mange ressourceteams og vejlederes indsatser risikerer at blive ineffektive eller kontraproduktive, såfremt der ikke arbejdes med både en stærk konstitution indadtil i ressourceteamet, men også udadtil – i relationen til lederen, kolleger, eksterne samarbejdspartnere, børn/unge og forældre. Succesen kræver en stærk (fælles-)faglighed, kobling til organisatoriske mål, behov og værdier, kommunikation, samarbejde og indsatser på flere niveauer, herunder udvikling af en række konkrete procedurer, tilgange og værktøjer.
Udvikling af et effektivt ressourceteam for elevernes læring og trivsel
At skabe overensstemmelse mellem kompetencer, ydelser og skolens/institutionens behov
Det nødvendige pædagogiske mindset
Funktionsbeskrivelser, teamkontrakter, ressourceteamkatalog og vejledningsprocedurer
Mål - og indsatsplanen
Ressourceteam og vejleder i relation til ledelse og kolleger
Vejlederens mange roller – og proceskontrakten
Udfordringer og dilemmaer i vejlederrollen
Observationsguide, en didaktisk planlægningsmodel – og andre værktøjer
Ressourceteam og vejleder i relation til forældre, elever og andre
Læs mere i ”Håndbog for ressourceteams og vejledere i skolen - ideer, viden og værktøjer”, Heidi Honig Spring.